HomeIn 2024 geen grote veranderingen in vergoedingen cliënten
thumb

In 2024 geen grote veranderingen in vergoedingen cliënten

De belangrijkste verandering is dat de tarieven van de vergoedingen voor voeding weer verhoogd zijn. Vanwege de hoge inflatie is het tarief met 5,7% verhoogd. Het is het geld dat een beperkte groep cliënten krijgt, die zelf voor hun eten kunnen zorgen.

De bedragen en de uitleg daarover staan op bladzijde 8 van de brochure. De brochure staat op de website, klik hier.

Kussen, matras vergoed

De tekst in de nieuwe brochure is duidelijker gemaakt en aangepast. Zo staat er dat bij de standaardinrichting die Reinaerde vergoedt, ook een matras en kussen hoort. Bij ergotherapie kwamen daar vragen over binnen. Enkele regels over de oplevering van woonruimte bij verhuizen zijn verwijderd.

Verzekeringen: familie vragen goed te checken

Familie/vertegenwoordigers - of cliënten zelf - zijn zelf verantwoordelijk voor bijna alle verzekeringen, zoals de verplichte zorgverzekering. Dat is niet bij iedereen bekend. In de toelichting staat wat Reinaerde wel voor cliënten verzekert en dat is niet zoveel. Zo wordt mondzorg voor cliënten met VIB vergoed, waardoor een tandartsverzekering dan meestal niet nodig is. Het blijft belangrijk dat familie/vertegenwoordigers daar naar kijken en zelf bepalen welke verzekeringen zij voor hun kind/naaste nog afsluiten. Het komt af en toe voor dat een cliënt voor hoge kosten komt te staan en hoopt dat Reinaerde dat verzekert heeft. Dat is meestal niet zo.

Vergoeding voeding gesplitst

Op vraag van de centrale cliëntenraad (CCR) is het bedrag van de vergoeding voor de warme maaltijd en de tussendoortjes gesplitst. Er is dan een vast bedrag bij Reinaerde voor de warme maaltijd dat cliënten aan de woning betalen als deze toch bij de groep eet en dit niet zelf regelt.

Vergoeding schoonmaak- en wasmiddel

Reinaerde voorziet cliënten van schoonmaak- en of wasmiddel als deze zelf de woonruimte schoonmaakt of zelf zijn was doet. De CCR merkte dat hiermee verschillend wordt omgegaan bij woningen. Daarom betaalt Reinaerde geen vergoeding aan de cliënt maar koopt met het locatiebudget het schoonmaak- en/of wasmiddel.

De brochure is weer in afstemming met de centrale cliëntenraad tot stand gekomen. Klantadvies en zorgadministratie en communicatie stellen deze samen met control en verschillende betrokkenen.