Onderstaande brochures over de klachtenregeling zijn niet helemaal meer up-to-date. Aan een nieuwe versie wordt hard gewerkt en we verwachten die in het voorjaar van 2025 te publiceren.
Hoe is het geregeld met klachten? Brochure voor cliënten, familie en vertegenwoordigers
Hoe is het geregeld met klachten? Brochure in eenvoudige en duidelijke taal
Wil je in contact komen met de klachtenfunctionaris?
Bel dan naar: 06 10 01 53 82.
Of stuur een mail naar: klachtenfunctionaris@reinaerde.nl
Ben je het niet eens met een beslissing?
Heb je een probleem?
Ben je ergens boos of verdrietig over?
Heb je een klacht?
Het is altijd goed om er met iemand over te praten.
Dat kan een vriend zijn, of je familie.
Maar dat mogen natuurlijk ook andere mensen zijn.
Bijvoorbeeld je begeleider, manager, gebiedsmanager of de klachtenfunctionaris.
Samen kunnen jullie proberen om je klacht op te lossen.
Wil je een klacht indienen?
Heb je daar ondersteuning bij nodig?
Dan kun je naar de klachtenfunctionaris van Reinaerde.
De klachtenfunctionaris is onpartijdig.
De klachtenfunctionaris zorgt voor informatie, advies en bemiddeling bij klachten.
Hij kan een gesprek regelen met jou alleen of met anderen erbij.
Hij kan ook vertellen hoe je een klacht indient bij de onafhankelijke klachtencommissie.
Je klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld.
Krijg je ondersteuning vanuit de Wmo of Jeugdwet?
Betaalt de gemeente je zorg?
Dan kun je met je klacht terecht bij de vertrouwenspersoon van jouw gemeente.
Kijk daarvoor op de website van je gemeente.
Reinaerde is ook aangesloten bij de landelijke Geschillencommissie van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN).
Kijk voor meer informatie op: www.vgn.nl
Moet je iets wat je niet wil?
Bijvoorbeeld: je neemt je medicijnen niet in, maar dat moet wel.
Wil je iets wat niet mag?
Bijvoorbeeld: je wil iets online kopen, naar dat mag niet.
Vind je dat je te weinig zelf kunt bepalen hoe je leven eruit ziet?
Neem dan contact op met een van de cliëntvertrouwenspersonen: Cliëntvertrouwenspersonen - Reinaerde
Je kunt ook direct zelf een klacht indienen bij de Klachtencommissie onvrijwillige zorg (KCOZ).
Deze commissie behandelt de klachten over de Wzd voor diverse zorgorganisaties waaronder Reinaerde.
Na ontvangst van jouw klacht neemt de KCOZ contact met je op en met de persoon over wie de klacht gaat. Met een inlogcode die je krijgt, kun je altijd bij jouw dossier en zien hoe de klacht verloopt.
Wil je meer weten over KCOZ? Klik dan hier
Deze commissie is onafhankelijk.
Wil je in contact komen met deze klachtencommissie.
Kijk op: https://www.kcoz.nl/home
Het is goed als je vertelt wat je dwars zit.
Daar leren we van.
Zo kunnen we de dienstverlening en zorg bij Reinaerde verbeteren.